Leveranciersbestand en aankoopfacturen

In het dashboard kan u klikken op het icoon van leveranciers of u kan via het menubalk bovenaan gaan en daar klikken op klanten, in de kolom links verschijnt er dan Klanten, Leveranciers, Personeel. Waarna u op Leveranciers kan klikken en zo in het leveranciersbestand terecht komt. 

Knop via het dashboard

1. Leverancier opzoeken

Via dit invulveld kan u zoeken op volgende gegevens: leveranciernummer, naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer of e-mailadres. Van zodra u begint te typen, komen de mogelijke leveranciers tevoorschijn. Door op één van deze lijnen te klikken, opent u de leverancierfiche.

2. Leverancier toevoegen

Wanneer u klikt op de knop ‘+ Leverancier toevoegen’, wordt er voor u een tweede scherm geopend. 

Vul hier alle gegevens in en klik op de knop ‘Leverancier toevoegen’. 

Deze komt nu mee in de lijst te staan. 

3. Leveranciergegevens bewerken

Als u de gegevens van een leverancier wil aanpassen, dient u de leverancier eerst te zoeken. (zie punt 1) Van zodra u de juiste fiche heeft geopend kan u rechts bij ‘Leveranciersinfo’ de gegevens aanpassen via ‘Algemene info’ – ‘Bewerken’. 

Na de aanpassing dient u te klikken op 'Leverancier bijwerken'.

4. Aankoopfactuur ingeven

Open het leveranciersbestand. (bovenaan verder toegelicht) Zoek de juiste leverancier op of voeg een nieuwe leverancier toe. Wanneer u klikt op de leverancier die u nodig heeft opent de desbetreffende leveranciersfiche. 

Een aankoopfactuur toevoegen kan via het tabblad ‘Aankoopfacturen’ – ‘+ Toevoegen’ of via de groene knop ‘+ Nieuw’ bovenaan. 

Wanneer u een aankoopfactuur gaat toevoegen komt u eerst in het scherm met ‘Algemene info’ terecht. Hier kan u een titel opgeven, uw volgnummer en de aankoopfactuur in PDF gaan uploaden. Nadien gaat u verder naar het tabblad ‘Lijnen’, waar u een gedetailleerd overzicht van uw aankoopfactuur kan ingeven. 

Naast het tabblad ‘Lijnen’ kan u ook nog ‘Voorraad’ bekijken. Hier kan u de wijzigingen in de voorraad zien. 

Klik nu op ‘Opslaan’ en de aankoopfactuur met de eventuele verwerking van de voorraad zit in het programma.  

5. Overzicht aankoopfacturen + acties

Een overzicht van alle aankoopfacturen kan u terugvinden in de leveranciersfiche of bij Financieel – Aankoopfacturen. Bij de 2e optie ziet u alle aankoopfacturen van alle leveranciers staan. 

In het overzicht worden volgende kolommen weergeven: 
– Nummer
– Titel 
– Leverancier (wanneer u het overzicht bekijkt via financieel – aankoopfacturen)
– Datum
– Totaal: het totaal bedrag van de aankoopfactuur 
– Status: dit staat op betaald of vervallen + melding aantal dagen vervallen

In de laatste kolom kan u via opties verschillende acties uitvoeren: 
– De aankoopfactuur bekijken, bewerken of verwijderen
– Markeren als betaald